
Kamienna Góra
531-885-105
783-469-650
Kamienna Góra
531-885-105
783-469-650
Chronimy to co ważne
Około jedna czwarta uczestników najnowszych badań sondażowych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego* nie akceptuje jazdy autem bez polisy OC. Zaostrzeniu uległy również poglądy odnośnie do sankcji za brak OC. Rośnie liczba kierowców opowiadających się za odholowaniem nieubezpieczonych pojazdów na policyjny parking oraz popierających odbieranie nieubezpieczonym recydywistom uprawnień do kierowania pojazdem.
Najmniej akceptowane jest kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu. Takiego zachowania na drodze nie aprobuje 70% badanych – o 5 pkt. proc. więcej niż w 2011 r. Wzrosła natomiast tolerancja dla przekraczania dozwolonej prędkości. Przed sześciu laty takiego zachowania nie akceptowało 60% respondentów. Obecnie już tylko 55%. Wysoko na liście najmniej aprobowanych wykroczeń drogowych plasują się: jazda na czerwonym świetle (45%) niezapinanie pasów bezpieczeństwa (25%) i jazda pojazdem bez ważnych badań technicznych (24 %). Na szóste miejsce z dziesiątego awansowało poruszanie się po drogach pojazdem bez ważnej polisy OC (23% wskazań). Najbardziej niechętni temu wykroczeniu są właściciele i użytkownicy pojazdów w wieku 40+ i 50+, mieszkający w miastach do 50 tysięcy mieszkańców (przeciętnie ok. 30% wskazań). Z kolei najczęściej akceptują takie zachowanie ludzie młodzi do 24 lat (87% w tej grupie), jak również osoby o najniższych dochodach, z wykształceniem podstawowym i mieszkający w dużych miastach (powyżej 500 tys. mieszkańców).
Zaostrzeniu uległy również poglądy badanych odnośnie do sankcji dla osób unikających zakupu OC. Wzrósł bowiem odsetek kierowców opowiadających się za uniemożliwianiem dalszej jazdy nieubezpieczonym pojazdem i odholowanie go na policyjny parking. Z najnowszego badania wynika, że 65% kierowców opowiada się za takim rozwiązaniem (26% było przeciwnego zdania). W podobnym badaniu przeprowadzonym w 2013 r. za odholowywaniem opowiedziało się 53% badanych (45%). Wyższy jest też odsetek osób opowiadających się za odebraniem, na pewien czas, możliwości kierowania pojazdem nieubezpieczonym recydywistom. Za czasowym zakazem opowiedziało się 53% ankietowanych kierowców (39% w 2013 r.). Przeciwko było 37% (57%).
– To są bardzo optymistyczne wyniki, bo pokazujące wzrost świadomości Polaków odnośnie tego, czym jest poruszanie się po drogach bez ważnej polisy OC – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Od lat staramy się w UFG pokazywać kierowcom konsekwencje braku tego ubezpieczenia i cieszy, że udaje nam się dotrzeć przekazem do coraz większej grupy Polaków – dodaje.
UFG zapytał też kierowców, czy ich zdaniem, podwyżki OC wpłyną na rezygnację z zakupu tych polis. 60% uznało, że mimo wszystko właściciele pojazdów będą kupować OC. Natomiast 17% obawia się, że zrezygnują z polisy, mimo że jest ona obowiązkowa, a kara za jej brak nawet 10-krotnie przewyższa średnią cenę polisy. W porównaniu do wyników podobnego sondażu sprzed czterech lat znacznie spadła liczba respondentów przewidujących wzrost liczby nieubezpieczonych (z 37 do 17%). Jednocześnie o 21 pp. wzrósł odsetek deklarujących zakup OC (z 38 do 59%).
* Badanie przeprowadzone zostało na zlecenie UFG przez GfK Polonia w sierpniu 2017 roku metodą wywiadów bezpośrednich, w domach respondentów, w ramach badania omnibus CAPI na podstawie reprezentatywnej losowej próby Polaków w wieku 15+, wylosowanej z bazy PESEL. Całkowita liczba zrealizowanych wywiadów wynosi 1020.