Kamienna Góra
531-885-105
783-469-650
Kamienna Góra
531-885-105
783-469-650
Chronimy to co ważne
16 kwietnia Parlament Europejski podjął decyzję, że systemy bezpieczeństwa, takie jak „inteligentne dostosowanie prędkości” lub zaawansowany system hamowania awaryjnego, będą instalowane w nowych pojazdach od maja 2022 roku.
– To prawo toruje drogę do uratowania tysięcy istnień ludzkich w nadchodzących latach. Zawsze koncentrowaliśmy się na bezpieczeństwie użytkowników dróg, szczególnie tych najsłabszych. Dodatkowe obowiązkowe wyposażenie samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów pomoże w ratowaniu ludzkiego życia –powiedziała europosłanka Róża Thun, która kierowała pracami legislacyjnymi w parlamencie. Nieoficjalne porozumienie z ministrami UE osiągnięto 26 marca.
Zaawansowane systemy bezpieczeństwa, które będą musiały być montowane we wszystkich nowych pojazdach, to: inteligentne dostosowanie prędkości, ułatwienie instalacji blokady alkoholowej, ostrzeganie o spadku poziomu uwagi lub senności kierowcy, wykrywanie obiektów przy cofaniu, awaryjny sygnał stopu oraz rejestrator danych w momencie wypadku.
System Inteligentnego Dostosowania Prędkości (Intelligent Speed Assistance (ISA), zgodnie z szacunkami, może zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach UE o 20%. – ISA zapewni kierowcy informację zwrotną opartą na mapach i obserwacji znaków drogowych w momencie przekroczenia dozwolonej prędkości. Nie wprowadzamy urządzenia ograniczającego prędkość, ale inteligentny system, który w pełni uświadomi kierowcom, kiedy będą ją przekraczać. To nie tylko sprawi, że wszyscy będziemy bezpieczniejsi, ale również pomoże kierowcom uniknąć mandatów – powiedziała Róża Thun.
Obowiązkowe będzie posiadanie systemu hamowania awaryjnego (już obowiązkowego dla samochodów ciężarowych i autobusów) w samochodach osobowych oraz w lekkich pojazdach użytkowych, jak również posiadanie awaryjnego systemu utrzymywania pojazdu w pasie ruchu.
Większość tych technologii i systemów będzie obowiązkowa od maja 2022 roku w przypadku nowych modeli i od maja 2024 roku w przypadku istniejących modeli.
Ciężarówki i autobusy będą musiały być projektowane i konstruowane w taki sposób, aby szczególnie narażeni użytkownicy dróg, tacy jak rowerzyści i piesi, byli bardziej widoczni dla kierowcy (tzw. bezpośrednie widzenie). Pojazdy te będą musiały być wyposażone w zaawansowane funkcje, aby zmniejszyć w największym możliwym stopniu martwe pola przed fotelem kierowcy i znacznie ograniczyć martwe pola z bocznych okien.
Technologia bezpośredniego widzenia powinna być stosowana w przypadku nowych modeli od listopada 2025 roku, a w przypadku istniejących modeli od listopada 2028 roku.
Nowe przepisy poprawiają również wymogi w zakresie bezpieczeństwa biernego, w tym testy zderzeniowe (z przodu i z boku), a także szyby przednie w celu złagodzenia skutków obrażeń odniesionych przez pieszych i rowerzystów. Ulepszona zostanie również homologacja typu opon w celu testowania zużycia opon.
Parlament przyjął rozporządzenie 578 głosami do 30, przy 25 wstrzymujących się od głosu, zostanie ono teraz przedłożone do zatwierdzenia przez Radę Unii Europejskiej.