Zgłoszenia o próbach oszustwa przysyłają do PZU sami klienci. Na tej podstawie udało się ustalić kilka najczęstszych schematów postępowania osób podszywających się pod pracowników PZU, agentów ubezpieczeniowych współpracujących z ubezpieczycielem lub przedstawicieli organu nadzorczego. Zwykle proponują klientom PZU spotkanie w domu lub jej miejsca, oferując:
- udzielenie pomocy w analizie warunków posiadanej polisy,
- możliwość zawarcia nowej, korzystniejszej polisy,
- konieczność uregulowania zobowiązania wobec ubezpieczyciela w związku z rzekomym wzrostem składki,
- zwrot bonifikaty zawyżonej składki ubezpieczeniowej.
PZU zachęca klientów, żeby nie ufali w ciemno osobom podającym się za jej pracowników, w szczególności gdy proponują spotkanie poza placówką firmy. Każdy, kto spotka się z podobną propozycją, powinien:
- poprosić rozmówcę o podanie imienia i nazwiska oraz nazwy jednostki PZU, w której pracuje,
- zaproponować jako miejsce spotkania placówkę PZU,
- w przypadku chęci skorzystania z pomocy, jaką deklarują osoby zgłaszające się do klientów, samodzielne umówić się na spotkanie z przedstawicielem PZU poprzez stronę internetową ubezpieczyciela.
PZU przestrzega przed podawaniem osobom trzecim swoich danych osobowych czy jakichkolwiek danych ubezpieczeniowych.